Podle odborníků není lehké vybrat vhodného nástupce, původní majitelé musí občas sáhnout i po lidech v managementu nebo dlouholetých zaměstnancích. Letos by mohla dojít k předání až u třetiny tuzemských rodinných firem.
Rodinné firmy českých majitelů procházejí v současné době velkou změnou. Velká část jejich otců-zakladatelů, kteří je po roce 1990 založili na zelené louce, si chce užít volna a vydělaných peněz. A tak svoje podniky prodávají nebo převádějí na potomky. Podle průzkumu KPMG díky dědictví sametové revoluce dojde letos k předávání žezla ve třetině českých rodinných podniků.
Trend je však patrný již několik měsíců. „Na přelomu roku jsme také zaznamenali zvýšené transakční aktivity související s nástupnictvím ve firmách a mezigeneračním transferem rodinného majetku u první generace polistopadových podnikatelů, což je jisté specifikum zejména oproti západním zemím. V této souvislosti registrujeme zvýšený zájem o různé nástroje zajišťující uchování rodinného bohatství, např. prostřednictvím institutu svěřenských fondů a podobně,“ upozorňuje Jan Frey, vedoucí advokát kanceláře Havel, Holásek & Partners.
Předávání roztáčí investice
Také poradenské firmy registrují, že majetkové změny u rodinných firem mají výrazný vliv na tuzemské investiční prostředí. „Výraznou roli v nevídané aktivitě investorů v českém prostředí hraje také skutečnost, kdy majitelé mnoha českých podniků v dobré finanční situaci zvažují jejich prodej. Kromě pokračujících prodejů rodinných firem jsme byli svědky i několika transakcí v řádech miliard amerických dolarů,“ upozorňuje Štěpán Flieger, vedoucí oddělení fúzí a akvizic EY v České republice.
Podnikatelé, kteří se rozhodnou svoji firmu neprodat, ale předat svému nástupci, se přitom pouštějí do velmi nejisté oblasti. Svědčí o tom fakt, že přechod na druhou generaci jich zvládne jen asi třetina. U třetí generace se hovoří již jen o 15 procentech, u dalších dokonce o pouhých 5 procentech.