Na konferenci Pražské hospodářské komory a Hospodářské komory Prahy 1 v Obecním domě vystoupil toto úterý první místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček. Debata se zaměřila na klíčové problémy, kterým český průmysl čelí. Podle jeho názoru je nezbytné přijmout konkrétní opatření, která pomohou zajištění konkurenceschopnosti českých firem a dlouhodobému ekonomickému růstu.
Klíčovou prioritou by podle Havlíčka mělo být vytvoření silného ministerstva hospodářství. Podle jeho názoru by mělo dojít ke sloučení některých existujících ministerstev, aby vznikl silný rezort schopný definovat a realizovat dlouhodobou hospodářskou politiku. „Ministerstvo hospodářství by mělo být nositelem hospodářské politiky a mělo by mít klíčovou roli při podporování podnikatelského prostředí,“ vysvětlil Havlíček.
Ve svém vystoupení vyjádřil potřebu přijmout konkrétní kroky k zajištění dlouhodobé stability české ekonomiky a konkurenceschopnosti českého průmyslu, které se musí stát prioritou pro budoucí vládu. Podle něj je klíčové nejen zlepšit podnikatelské podmínky, ale i vyřešit otázky, které v současnosti ohrožují růst a stabilitu ekonomiky. Upozornil přitom na výzvy, které český průmysl v příštích letech čekají.
Podle Havlíčka patří mezi největší hrozby i nadále vysoké ceny energií, které podrývají konkurenceschopnost české ekonomiky. Odmítá také zavedení individuálních emisních povolenek, které je plánováno na rok 2027. Tento krok by podle něj dopadl nejen na domácnosti, ale v konečném důsledku zejména na průmysl a ekonomiku jako celek. I když se zvažuje odklad zavedení těchto povolenek o několik let, je přesvědčen, že jejich realizace ve stávající podobě by vedla k nežádoucím ekonomickým důsledkům.
Zmínil také problematiku dotační politiky, která je v současnosti pro českou ekonomiku zásadní, ale vytváří nespravedlivé rozdíly mezi firmami. Tento model by měl proto být podle Havlíčka revidován. Dále poukázal na problémy evropského automobilového průmyslu, který nezvládá čelit rostoucí konkurenci. Zdůraznil, že zatímco v prémiovém segmentu elektromobilů je evropská produkce pod tlakem americké Tesly, mezi levnějšími elektromobily nedokáže konkurovat autům z Číny, což vede k oslabení role evropských výrobců a ztrátě konkurenceschopnosti.
Na závěr se Havlíček dotkl také problematiky dopravy v Praze, která je dle jeho slov jedním z největších problémů nejen v rámci samotné metropole, ale i v širším kontextu jejího propojení se Středočeským krajem. Pokud nebude efektivně řešena, ovlivní to podle něj nejen životní úroveň obyvatel, ale i naši konkurenceschopnost.